آیا زیاده روی در مصرف مواد قندی در بروز سردرد موثر است ؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 3 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ کارشناس تغذیه

آیا زیاده روی در مصرف مواد قندی در بروز سردرد موثر است ؟

سردرد، یکی از شایعترین درد ها است که در بیشتر موارد عللی خوش خیم دارد.

آکادمی نورولوژی آمریکا سردرد ها را به 4 نوع اصلی تقسیم می کند. که این 4 نوع عبارتند از : سردرد های عروقی، سردرد های تنشی، سردرد های کششی و سردرد های التهابی درمان سردرد بستگی به عامل ایجاد کننده آن دارد، اما در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می‌شود.

.دلایل مختلفی باعث بروز سردرد می شود که یکی از آنها زیاده روی در مصرف مواد قندی است.

زیاده روی در مصرف مواد قندی علاوه بر افزایش احتمال چاقی، بروز دیابت، آسیب کبدی، بیماری های قلبی و عروقی و پوسیدگی دندان ها در بروز سردرد نیز موثراست.

.افزایش ناگهانی قند خون، میزان ترشح هورمون هایی نظیر اپی نفرین و نوراپی نفرین را تغییر داده و با ایجاد اختلالاتی در خونرسانی به مغز در شروع سردرد نقش دارند

چه کسانی مستعد بروز این نوع از سردردها هستند؟

افراد مبتلا به دیابت

قند خون کنترل نشده و نوسان در میزان قند خون در افراد دیابتی با آسیب به رگهای خونی همراه است. اختلال در خون رسانی به مغز باعث بروز سردرد در این افراد می شود.

سردرد های ناگهانی و شدید در بیماران دیابتی با اختلالاتی نظیر سکته و لخته شدن خون یا آنوریسم همراه است. همچنین در کتواسیدوز دیابتی ( شرایطی که بدن برای تامین انرژی به جای قند از چربی استفاده می کند ) بیماران سردرد های ناگهانی و شدید را تجربه می کنند.

افراد مبتلا به میگرن

مطالعات نشان داده اند که زیاده روی در مصرف مواد قندی در افراد مبتلا به سردرد های میگرنی در بروز و تشدید سردرد آنها موثر است. در مطالعه ای که در سال 2006 برروی تعدادی از افراد مبتلا به میگرن انجام شد، نشان داد دریافت زیاد شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز، در تشدید سردرد های میگرنی نقش دارد.

چگونه از سردرد های ناشی از مصرف زیاد قند و شکر پیشگیری کنیم ؟

افزایش دریافت پروتئین

دریافت مواد غذایی حاوی پروتئین با تنظیم قند خون، تا حدودی میل به دریافت شیرینی جات را کاهش می دهند.از مکمل های  پروتئینی نیز می توانید برای تامین پروتئین روزانه خود استفاده نمایید.

فعالیت بدنی منظم

یکی از فواید فعالیت بدنی منظم کنترل، قند خون است. برای اینکه تا حدودی میل به دریافت شیرینی جات خود را کاهش دهید فعالیت بدنی منظم را فراموش نکنید.

دریافت کافی مایعات

دریافت مایعات به میزان کافی مانع از دهیدراتاسیون بدن شده و در پیشگیری از سردرد موثر است.
همواره این نکته را به خاطر داشته باشید که  قطع ناگهانی مصرف مواد قندی نیز با بروز سردرد همراه است. بهتر است برای پیشگیری از سر درد، مصرف قند و شکر به تدریج کاهش می یابد

 

منبع :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320464.php


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *