تقویت استخوان با عصاره های گیاهی

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : ساناز غلامحسینی/کارشناس ارشد تغذیه

تقویت استخوان با عصاره های گیاهی

اخیرا مطالعاتی در زمینه ارتباط بین مصرف عصاره های گیاهی و بیان ژن های موثر در شکستگی و تشکیل استخوان انجام شده است که نشان داد­ه­ اند، مصرف عصاره میوه انار (Punica granatum ) و دانه انگور (Vitis vinifera ) می­ توانند در بیان ژن های موثر در کاهش فعالیت استئوکلاست­ ها (سلول های استخوان کاه) نقش داشته باشند.

از طرفی دیگر، کوئرستین (Dimorphandra mollis ) و عصاره شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra ) از طریق تحریک بیان ژن های مرتبط با افزایش فعالیت استئوبلاست ها(سلول های استخوان ساز)، در تقویت شکل گیری استخوان نقش دارند.

کوئرستین به گروهی از مواد پلی فنولیک به نام فلاوونوئیدها تعلق دارد که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد.

کوئرستین در بیشترمیوه ها، سبزیجات، برگ ها و دانه ها یافت می شود. از منابع غنی آن می توان پیاز و چای سبز را نام برد.

در مطالعه ای 46 زن یائسه به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول مکملی با ترکیب عصاره انار و دانه انگور، گروه دوم عصاره شیرین بیان و کوئرستین و گروه سوم هر 4 ترکیب را دریافت کردند. بعد از 28 روز مکمل یاری، یافته ها نشان داد  که ترکیب دانه انگور و انار بیان ژن موثر در تحلیل استخوان را از طریق مسیر RANK-RANKL تحت تاثیر قرار می دهد. این مسیر، مسیر درمانی در درمان استئوپروز می ­باشد.

در این مطالعه کوئرستین و عصاره شیرین بیان، بیان ژن دخیل در کاهش فعالیت استئوکلاست و افزایش فعالیت استئوبلاست را تحت تاثیر قرار داده­ اند. به نظر می ­رسد تاحدودی با تحریک مسیر تشکیل استخوان و کلاژن مرتبط است.

نکته جالب این است که گروهی که 4 عصاره گیاه را دریافت کرده بودند، بیان ژن متفاوتی داشته­ اند و همچنین اثربخشی کمتری نیز وجود داشته است که احتمالا به دلیل جدابودن پروسه تحلیل استخوان و تشکیل استخوان می ­باشد.

بنابر نظر محققین مطالعات بییشتری جهت تایید این یافته ها مورد نیاز است. 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *