بهترین مکمل ها برای افزایش وزن ورزشکاران، بیماران و  افراد لاغر کدام است ؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

بهترین مکمل ها برای افزایش وزن ورزشکاران، بیماران و  افراد لاغر کدام است ؟

لاغری مفرط می تواند سلامتی افراد را به خطر اندازد و با مشکلاتی نظیر تضعیف عملکرد سیستم ایمنی، افزایش احتمال ابتلا به عفونت، پوکی استخوان،  مشکلات باروری و .... همراه است. 

درمان لاغری نیازمند صبر و حوصله بسیار است، بهتر است ابتدا علت لاغری و عدم وزن گیری توسط پزشک مشخص گردد. معمولا افراد به دلایلی نظیر اختلالات خوردن، مشکلات تیروئید، بیماری سلیاک، عفونت ها، انگل ها، دیابت، انواع سرطان ها، کم خونی فقر آهن و ..... وزن اضافه  نمی کنند. پس از حل مشکلات پزشکی بایستی افراد تحت نظر کارشناس تغذیه، یک برنامه غذایی با کالری متناسب با نیازشان داشته باشند و در کنار آن از مکمل هایی برای افزایش وزن استفاده نمایند.

 استفاده از مکملی سالم و موثر برای افزایش وزن یکی از دغدغه های ورزشکاران و افراد لاغر است که در مطلب زیر به معرفی بهترین مکمل افزایش وزن می پردازیم .  

برای افزایش وزن چه مکملی بخوریم ؟

بهترین مکمل های افزایش وزن برای افراد لاغر

افراد لاغر در کنار یک رژیم غذایی پرکالری و انجام ورزش های مقاومتی می توانند برای بهبود اشتها و افزایش کالری دریافتی از مکمل هایی نظیر انترامیل استاندارد، انترامیل پرپروتئین یا مکمل افزایش وزن گین آپ بزرگسال یا مکمل کالری میل  استفاده نمایند. این نوع مکمل ها علاوه بر درشت مغذی ها ( کربوهیدرات، پروتئین، چربی خوب ) حاوی ویتامین ها و املاح معدنی است که نیاز به ریزمغذی ها را نیز در افراد لاغر تامین می نماید.

بهترین مکمل غذایی افزایش وزن برای بیماران

لاغری و کمبود وزن در بیماران با کاهش دریافت مواد مغذی و تضعیف عملکرد سیستم ایمنی روند بهبود بیماری را کند می نماید. همچنین بهتر است بیماران برای افزایش وزن از مکمل های مخصوص بیماری خود استفاده نمایند که با توجه به نیازها و شرایط بیماری آنها فرموله شده است و تداخلی با بیماری آنها ندارد.

پودر افزایش وزن برای بیماران دیابتی

بهترین پودر افزایش وزن بیماران دیابتی لاغر، مکمل انترامیل دیابتی می باشد. انترامیل دیابتی مقدار کمتری کربوهیدرات و مقدار بیشتری چربی ( چربی های تک غیر اشباع ) و فیبرهایی نظیر اینولین و فیبر جو دوسر دارد که به کنترل بهتر قند خون کمک می کند. انترامیل دیابتی حاوی پروتئین وی، پروتئین شیر و حاوی کلیه ویتامین ها و املاح ضروری است علاوه بر این موارد وجود مواد مغذی نظیر تورین و ال کارنیتین است که می تواند حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی مقاوم به انسولین را بهبود دهد. همچنین مکمل انترامیل دیابتی گلوتن ندارد و بیماران سلیاکی می توانند از این مکمل استفاده نمایند  

مکمل افزایش وزن برای بیماران هایپر متابولیک

مکمل انترامیل پرپروتئین، بهترین مکمل برای افزایش وزن بیماران ویژه که از نظر متابولیکی در وضعیت کاتابولیک قرار دارند نظیر بیماران دچار سوختگی یا زخم های وسیع، قبل و بعد از جراحی، بیماران کاشکتیک و بیماران دچار تحلیل عضلانی شدید

نیاز به پروتئین در بیماران هاپیرمتابولیک بیشتر از بیماران عادی است بهتر است از مکمل هایی استفاده نمایند که درصد پروتئین آن بالاتر باشد. مکمل انترامیل پرپروتئین نوعی مکمل پرکالری  حاوی پروتئین وی و پروتئین شیر است که نقش موثری در تامین نیاز به پروتئین در این بیماران دارد. همچنین مکمل انترامیل پرپروتئین گلوتن ندارد و بیماران سلیاکی می توانند از این مکمل استفاده نمایند 

مکمل افزایش وزن برای بیماران مبتلا به یبوست

مکمل انترامیل پرفیبر، بهترین مکمل برای افزایش وزن بیماران مبتلا به یبوست است. این مکمل غنی شده با فیبر اینولین و فیبر جو دوسر است که با تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و دریافت آب کافی به بهبود یبوست کمک می کند همچنین این مکمل حاوی پروتئین وی و پروتئین شیر و مالتودکسترین استخراج شده از ذرت و روغن آفتابگردان و روغن نارگیل و انواع ویتامین ها و املاح ضروری است که به افزایش وزن بیماران لاغر مبتلا به یبوست کمک می کند.

همچنین مکمل انترامیل پرفیبر گلوتن ندارد و بیماران سلیاکی می توانند از این مکمل استفاده نمایند.

مکمل افزایش وزن برای بیماران سرطانی

معمولا بیماران سرطانی با مشکل بی اشتهایی و عدم دریافت کافی مواد غذایی روبرو هستند که همین موضوع باعث لاغری و سوء تغذیه در آنها می شود. بهتر است از مکمل هایی با دانسیته کالری بالا استفاده نمایند که در حجم کم مقدار کالری بالایی برایشان تامین نماید. 

بهترین مکمل برای افزایش وزن بیماران سرطانی که تحت شیمی درماتی و رادیوتراپی هستند مکمل کالری میل است. این مکمل پرکالری است و حاوی پروتئین وی و پروتئین شیر می باشد و محتوای ویتامینی ندارد ( مناسب برای بیمارانی که در دوران درمان سرطان محدودیت  دریافت ویتامین دارند ) و بدون گلوتن است.

بهترین مکمل های افزایش وزن برای ورزشکاران

بدنسازان و سایر ورزشکاران با توجه به مقدار کمبود وزنشان، درصد عضله بدنشان و نوع ترکیب بدنیشان می توانند از مکمل های افزایش وزنی که اصطلاحا به آن ها ویت گینرها گفته می شود برای افزایش وزن خود استفاده نمایند.

چرا گینرها برای افزایش وزن  ورزشکاران مناسب هستند ؟

  • گینرها ترکیبی از کربوهیدرات پیچیده و پروتئین وی هستند که علاوه بر افزایش وزن به افزایش توده عضلانی نیز کمک می کنند
  • کالری بالایی دارند و انتخاب مناسبی برای افزایش کالری دریافتی هستند
  • حاوی مولتی ویتامین هستند که به بهبود اشتها کمک می کنند.

پودر برای افزایش وزن ورزشکاران اکتومورف

ورزشکاران اکتومورف که به سختی وزن اضافه می کنند یا ورزشکارانی که با وزن هدف خود فاصله زیادی دارند بهتر است برای افزایش وزن از ویت گینرها نظیر مکمل گین آپ بزرگسال استفاده نمایند که نسبت کربوهیدرات به پروتئین آن 3 به 1 است و دارای 12 نوع ویتامین برای تامین 100 % نیاز روزانه، مجموعه آنزیمی برای کمک به هضم و جذب بهتر پروتئین ها می باشد. این مکمل انتخاب مناسبی برای ورزشکاران مبتلا به سلیاک نیست زیرا گلوتن دارد.  

مکمل افزایش وزن برای ورزشکاران مزومورف و اندومورف

ورزشکاران با تیپ بدنی مزومورف و اندومورف یا ورزشکارانی که با وزن ایده آل خود فاصله کمی دارند می توانند از مکمل های مس گینر نظیر مکمل مسیووی، وی آلبومین و سوپروی  که نسبت کربوهیدرات به پروتئین وی آن تقریبا 1 به 1 است استفاده نمایند. این مکمل ها علاوه بر افزایش وزن به افزایش حجم عضلات کمک می کنند و حاوی انواع ویتامین ها برای تامین 100 % نیاز روزانه هستند.

استفاده از مکمل کربوهیدرات برای افزایش وزن

کربوهیدرات ها  منبع اصلی تامین انرژی در بدن ما هستند و بایستی 60-50 % کالری روزانه مورد نیاز ما از کربوهیدرات ها تامین شود. استفاده از مکمل های کربوهیدراتی برای کمک به افزایش سطح انرژی و افزایش کالری دریافتی به ورزشکاران و افراد لاغر توصیه می شود. اما بهترین توصیه استفاده از مکمل برای افزایش وزن مکمل هایی هستند که علاوه بر کربوهیدرات، پروتئین با کیفیت، ویتامین ها و املاح معدنی نیز داشته باشند. زیرا افراد لاغر معمولا توده عضلانی پایینی دارند و به دلیل عدم دریافت مواد مغذی با کمبود برخی از ریزمغذی ها روبرو هستند. استفاده از گینرها یا مکمل هایی که ترکیبات کاملتری داشته باشند با تامین ها نیازهای غذایشان، برایشان مناسبتر است.

آیا با  قطع مصرف مکمل های افزایش وزن بازگشت وزنی اتفاق می افتد ؟

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد لاغر با آن روبرو هستند این است که با قطع مصرف مکمل های افزایش وزن، وزنشان دوباره کاهش پیدا  می کند. اگر فرد لاغر یا بیمار کمتر از مقدار نیازش انرژی دریافت نماید یا انرژی مصرفی او بیشتر از مقدار انرژی دریافتی باشد فرد لاغر خواهد شد بنابراین برای به حداقل رساندن این مشکل با مشورت با کارشناس تغذیه، بایستی عادات غذایی غلط بیمار یا فرد لاغر اصلاح شود تا کالری مورد نیاز بیمار تامین گردد یعنی سبک زندگی افراد لاغر باید اصلاح شود و برنامه غذایی مناسبی داشته باشد.

همچنین بهتر است افراد لاغر پس از رسیدن به وزن ایده آل، مکمل های افزایش وزن را به صورت ناگهانی قطع نکنند و مصرف مکمل به تدریج کاهش یابد تا برگشت وزن به حداقل برسد.

آیا می توان از مکمل افزایش وزن بدون ورزش استفاده کرد ؟

افرادی که ورزش نمی کنند نیز می توانند از مکمل های افزایش وزن استفاده نمایند . اما بهتر است برای بدست آوردن فرم بدنی بهتر در کنار استفاده از مکمل های افزایش وزن از ورزش های مقاومتی نظیر استفاده از دمبل غافل نشوید.

کلام آخر

در مطلب بالا بهترین مکمل های غذایی برای افزایش وزن برای افراد لاغر، بیماران و ورزشکاران معرفی شد. بهتر است افراد لاغر برای افزایش وزن عجله نداشته باشند و با صبر و حوصله رژیم غذایی مناسب، ورزش و مکمل های افزایش وزن خود را مصرف نمایند.  

 

 

 

 

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 جهان اراه دیمن ۱۴۰۲/۱۱/۱۲

.سلام من برای چاقی صورت می‌خوام از پودر انترانیل.استاندارد استفاده کنم..گین اپ

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز مکمل اختصاصی برای چاقی صورت وجود ندارد . و هر دو این مکمل ها به افزایش وزن  در کل بدن کمک می کنند و با افزایش وزن صورتتان نیز کمی پرتر خواهد شد . برای چاقی صورت فرقی ندارد از کدام استفاده نمایید . 

موفق و سلامت باشید