بهترین پروتئین وی برای افزایش حجم، چربی سوزی و حجم خشک کدام است ؟

زمان مورد نیاز مطالعه : 5 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی / مشاور تغذیه

بهترین پروتئین وی برای افزایش حجم، چربی سوزی و حجم خشک کدام است ؟

یکی از مکمل های رایج و محبوب ورزشکاران، پروتئین وی است که انواع مختلفی دارد. ورزشکاران برای مصارف و اهداف مختلفی نظیر افزایش حجم، چربی سوزی، افزایش حجم خشک، کمک به ریکاوری سریعتر بدن و رهایی هر چه سریعتر از مصدومیت از این مکمل محبوب استفاده می کنند . در واقع می توان گفت  پروتئین وی ضروری ترین مکمل برای هر ورزشکاری است.

 در مطلب زیر به معرفی بهترین پروتئین وی برای افزایش حجم، چربی سوزی و حجم خشک می پردازیم .

پروتئین وی چیست ؟   

شیر از دو نوع پروتئین به نام های کازئین و وی تشکیل شده است که بیشترین محتوای پروتئینی آن کازئین است. وی پروتئین در فرآیند تبدیل شیر به پنیر بدست می آید و با کیفیت ترین پروتئین محسوب می شود. علت اینکه به پروتئین وی، پروتئین باکیفیت گفته می شود به دلیل وجود هر 9 اسید آمینه ضروری و سرعت جذب بالای آن است. همچنین پروتئین وی در مقایسه با کازئین مقدار لاکتوز کمتری دارد.

 

انواع پروتئین وی و ترکیبات پروتئین وی

پروتئین وی انواع مختلفی داریم که در زیر به معرفی آنها می پردازیم

پروتئین وی کنسانتره

پروتئین وی کنسانتره ( WPC ) حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است و در صد پروتئین آن بستگی به نحوه تغلیظ آن دارد از 30 تا 90 % متغیر است .

پروتئین وی ایزوله

پروتئین وی ایزوله بیشتر تغلیظ می شود و چربی و لاکتوز آن حذف می شود و حداقل 90 % پروتئین دارد .

پروتئین وی هیدرولیز شده

پروتئین وی هیدرولیز شده که در مقایسه با دو نوع دیگر پروتئین وی به هضم زیادی احتیاج ندارد و سریع جذب می شود. در بسیاری از شیر خشک ها یا مکمل های پروتئینی ویژه بیماران از پروتئین وی هیدرولیز شده استفاده می کنند که به راحتی هضم شده و مشکلات گوارشی و  حساسیت کمتری ایجاد می کند.

فواید و عوارض پروتئین وی برای ورزشکاران

ورزشکاران با اهداف مختلفی از پروتئین وی استفاده می کنند که عبارتند از :

  • جلوگیری از تحلیل توده عضلانی
  • کمک به سنتز پروتئین در توده عضلانی
  • کمک به تامین پروتئین مورد نیاز بدن
  • افزایش احساس سیری در دوران کات
  • افزایش سرعت متابولیسم در دوران کات
  • افزایش سرعت ریکاوری بدن
  • بهبود سریعتر مصدومیت ها و آسیب های ورزشی

عوارض پروتئین وی

مصرف پروتئین وی در افراد حساس می تواند با مشکلات گوارشی نظیر دل درد، نفخ، اسهال، دلپیچه و .... همراه باشد. همچنین برخی از افراد پس از مصرف پروتئین وی دچار جوش و آکنه های پوستی می شوند که این موضوع ربطی به کیفیت مکمل ندارد و عارضه جانبی است که ممکن است در برخی افراد بروز نماید.

 

کدام پروتئین وی برای حجم عضلات بهتر است ؟

یکی از بهترین مکمل های بدنسازی برای افزایش حجم عضلات، پروتئین وی است. ویژگی های پروتئین وی برای افزایش حجم عبارتند از :

  • حاوی اسید آمینه لوسین : پروتئین وی منبع غنی اسید آمینه لوسین است که در تحریک سنتز پروتئین در توده عضلانی موثر است.
  • جذب سریع : استفاده از پروتئین پس از ورزش برای جلوگیری از تحلیل توده عضلانی و کمک به سنتز پروتئین ضروری است استفاده از پروتئین وی به دلیل جذب سریع پس از تمرین از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • تحریک ترشح هورمون های آنابولیک : پروتئین وی با تحریک ترشح هورمون های آنابولیک به افزایش سنتز پروتئین در توده عضلانی کمک می کند.

ورزشکاران در دوران حجم در کنار استفاده از یک رژیم غذایی با کالری مناسب برای کمک به تامین پروتئین مورد نیاز خود می توانند از مکمل هایی نظیر گلدن وی، ایزووی و پیورپروتئین استفاده نمایند.

 

بهترین پروتئین وی برای افزایش حجم خشک

با توجه به اینکه ورزشکاران در دوران حجم خشک ترجیح می دهند از مکمل های پروتئینی که درصد پروتئین بالا و کربوهیدرات کم داشته باشد می توانند از مکمل گلدن وی که 77- 75 % پروتئین وی کنسانتره استفاده کنند. گلدن وی 35 سروینگ است و در هر اسکوپ 22-21 پروتئین وی کنسانتره دارد.

بهترین زمان مصرف پروتئین برای افزایش حجم خشک   

بهترین زمان مصرف پروتئین وی کنسانتره برای افزایش حجم خشک پس از تمرین ، 3 ساعت قبل از تمرین و در میان وعده ها یا کنار وعده های اصلی است که ورزشکار منابع غذایی پروتئینی کافی مصرف نمی کند.

  بهترین پروتئین وی برای دوران چربی سوزی و کات عضلات

یکی از بهترین مکمل ها در دوران کات و چربی سوزی پروتئین وی است. در دوران کات ورزشکاران با محدود کردن کالری دریافتی توده چربی بدن خود را کاهش می دهند، اگر پروتئین به اندازه کافی مصرف نکنند علاوه بر توده چربی، توده عضلانی بدنشان نیز کاهش می یابد بنابراین برای جلوگیری از تحلیل توده عضلانی بهتر است از پروتئین وی استفاده نمایند اما بهترین پروتئین وی در دوران چربی سوزی و کات پروتئین وی ایزوله است که کربوهیدرات و چربی نداشته باشد. همچنین پروتئین وی با افزایش احساس سیری و کاهش اشتها نقش موثری در کاهش کالری دریافتی ورزشکار دارد.

مکمل پیور پروتئین حاوی وی ایزوله و اسید آمینه گلوتامین است که در هر سروینگ سایز تقریبا 40- 38 گرم پروتئین وی ایزوله و 5 گرم گلوتامین دارد.

مکمل ایزووی حاوی وی ایزوله است که در هر سروینگ سایز مکمل 24 گرم پروتئین وی دارد.

 

 

بهترین زمان مصرف پروتئین وی در دوران چربی سوزی

بهتر است ورزشکاران در دوران چربی سوزی و کات عضلات پس از تمرین و نیم ساعت قبل از وعده های غذایی از پروتئین وی استفاده نمایند.

 

بهترین پروتئین وی برای ارتقا سیستم ایمنی

یکی از بهترین مکمل های پروتئین وی برای ارتقا سیستم ایمنی مکمل پیورپروتئین است که علاوه بر پروتئین وی حاوی گلوتامین است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.  

 

کدام پروتئین وی برای حجم و کات مناسب است ؟

پروتئین وی یکی از بهترین مکمل های بدنسازی است که مصرف آن برای ورزشکاران ضروری می باشد. بهترین پروتئین وی برای افزایش حجم و حجم خشک پروتئین وی کنسانتره است که علاوه بر پروتئین وی مقدار کمی کربوهیدرات و چربی دارد و بهترین پروتئین وی برای دوران کات و چربی سوزی، پروتئین وی ایزوله است که کربوهیدرات و چربی نداشته باشد یا خیلی ناچیز باشد.

 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 صادق عبدالهی ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

سلام برای چربی سوزی و عظله خشک عظله ساز چه نوع ویکی خوب است

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز برای افزایش سرعت چربی سوزی می توانید از مکمل پره فورکات و برای کمک به عضله سازی می توانید از مکمل ایزووی یا پیورپروتئین استفاده نمایید 

موفق و سلامت باشید 

 الیاس ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

سلام خسته نباشید من بازیکن فوتبال هستم مکمل وی نیاز دارم که حجم خشک بده چه مکمل وی رو بهم پیشنهاد میدید که به درد فوتبالیست ها هم بخوره

پاسخ کارن :

با سلام وقت بخیر 

دوست عزیز اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز ندارید می توانید از مکمل گلدن وی شرکت کارن استفاده نمایید . به تامین پروتئین مورد نیاز بدنتان کمک می کند و در تقویت توده عضلانی موثر است 

موفق و سلامت باشید