بهترین پک مکمل بدنسازی برای دوره های مختلف

زمان مورد نیاز مطالعه : 4 دقیقه

نویسنده : مریم نوروزی/ مشاور تغذیه

بهترین پک مکمل بدنسازی برای دوره های مختلف

ورزشکاران با هدف های مختلفی نظیر افزایش وزن، افزایش حجم و عضله سازی، کات و کاهش توده چربی، افزایش قدرت، افزایش استقامت و افزایش ظرفیت هوازی، کاهش طول دوره مصدومیت و آسیب های ورزشی از مکمل های بدنسازی استفاده می کنند.

انتخاب مکمل بدنسازی مناسب در هر دوره به افزایش کارایی و بهبود عملکرد ورزشی ورزشکاران کمک بسزایی می نماید. در مطلب زیر به معرفی مکمل های بدنسازی مناسب در دوره های مختلف می پردازیم.

پک مکمل بدنسازی برای دوره های مختلف

پک مکمل های بدنسازی برای افزایش وزن

بهتر است ورزشکاران در دوره افزایش وزن از یک متخصص تغذیه ورزشی کمک گرفته و تحت نظارت ایشان یک برنامه غذایی با کالری مناسب داشته باشند. یکی از نکات مهم در افزایش موفقیت یک ورزشکار در دوره افزایش وزن رعایت صبر و حوصله می باشد.

ورزشکاران اکتومورف برای افزایش وزن می توانند از مکمل های زیر استفاده کنند.

مکمل گین آپ بزرگسال

این مکمل نوعی گینر وزنی است که نسبت 3 به 1 کربوهیدرات به پروتئین دارد که به افزایش وزن کمک می نماید و از تحلیل عضلات پیشگیری می نماید . علاوه بر کربوهیدرات پیچیده و پروتئین وی و پروتئین شیر این مکمل حاوی انواع ویتامین های مختلف است که به بهبود اشتها و تامین ریز مغذی های مورد نیاز  ورزشکار کمک می کند.

 هر پیمانه از این مکمل ( 44 گرم )، 166 کیلو کالری انرژی، 30 گرم کربوهیدرات و 10 گرم پروتئین وی و پروتئین شیر دارد. بهتر است ورزشکاران 2 ساعت قبل از تمرین، تا نیم ساعت پس از تمرین و 1 ساعت پس وعده غذایی که با تمرین فاصله دارد از این مکمل برای افزایش کالری دریافتی و کمک به تامین کالری و پروتئین مورد نیاز بدنشان استفاده نمایند.

مکمل کالری میل

مکمل کالری میل نوعی مکمل پرکالری خوشمزه است که شامل کربوهیدرات پیچیده، پروتئین وی، پروتئین شیر و چربی های مفید است.  ورزشکاران برای کمک به تامین کالری مورد نیاز خود می توانند از این مکمل استفاده نمایند. هر ساشه 92 گرمی  از این مکمل 452 کیلوکالری انرژی دارد که ورزشکاران می توانند در میان وعده ها و قبل از خواب از این مکمل پرکالری استفاده نمایند.

بهترین گروه مکمل های ورزشی برای افزایش حجم و عضله سازی

ورزشکاران برای افزایش حجم عضلات بایستی برنامه غذایی مناسب با کالری و پروتئین کافی و مطابق با شرایط شان داشته باشند. برای کمک به تامین کالری و پروتئین مورد نیاز خود می توانند از مکمل های زیر استفاده نمایند.

مس گینرها

کربو پروتئین ها یا مس گینرها نظیر مسیووی، وی آلبومین و سوپر وی انتخاب مناسبی برای کمک به تامین کالری و پروتئین مورد نیاز ورزشکاران در دوران حجم و عضله سازی هستند. تقریبا نسبت کربوهیدرات به پروتئین موجود در این مکمل ها 1 به 1 است و این مکمل ها حاوی انواع ویتامین های مختلف می باشد. برخی از این گینرها نظیر سوپروی حاوی گلوتامین نیز می باشد که از تحلیل عضلات پیشگیری کرده و در تقویت سیستم ایمنی ورزشکاران موثر می باشد.

مکمل آمینوپلاس 6800

یکی از مکمل هایی که در دوران حجم به تامین پروتئین مورد نیاز به ویژه در میان وعده ها کمک می کند مکمل آمینوپلاس 6800 است. این مکمل حاوی پروتئین وی و اسیدهای آمینه آزاد نظیر bcaa، آرژنین و تورین است که به افزایش حجم عضلات کمک می کند.

مکمل کراتین مونوهیدرات

مکمل کراتین با افزایش سطح انرژی و افزایش قدرت عضلات، توان ورزشی را افزایش داده و به صورت غیر مستقیم به سنتز توده عضلانی کمک می نماید. و در افزایش حجم عضلات موثر است .

مکمل bcaa

یکی از مکمل های پر کاربرد در دوران حجم و عضله سازی مکمل bcaa  است که به سنتز پروتئین در توده عضلانی کمک می کند.

مکمل کازئین

مکمل کازئین با تامین پروتئین مورد نیاز در طول شب از تحلیل توده عضلانی پیشگیری می کند.

 بهترین مجموعه مکمل های بدنسازی برای کات و کاهش درصد چربی بدن

در دوران کات و کاهش در صد چربی بدن الویت با رعایت یک رژیم غذایی مناسب با کالری کنترل شده است اما مصرف برخی از مکمل ها به حفظ توده عضلانی کمک می کند و با افزایش متابولیسم بدن در کاهش وزن موثر است . در زیر به تعدادی از آنها اشاره می کنیم

مکمل ایزو وی   

حفظ توده عضلانی در دوران کات و کاهش چربی بدن بسیار مهم است مکمل ایزووی حاوی وی ایزوله است که در حفظ عضلات و افزایش متابولیسم بدن موثر است .

مکمل گلوتامین

یکی از مکمل های اسید های آمینه که از تحلیل عضلات در دورات کات پیشگیری می کند و به ریکاوری بدن کمک می کند  مکمل گلوتامین است.

مکمل مولتی ویتامین مینرال

معمولا در دوران کات به دلیل کاهش کالری دریافتی، احتمال کمبود برخی از ویتامین ها و املاح معدنی وجود دارد به همین دلیل توصیه می شود ورزشکاران در این دوران حتما از یک مولتی ویتامین مینرال استفاده نمایند.

مکمل HMB

بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات یا HMB از متابولیت های اسید آمینه لوسین است که در افزایش سرعت ریکاوری و افزایش قدرت عضلات موثر است و به حفظ عضلات در دوران کات کمک می نماید.

مکمل آمینوپلاس 6800

مکمل آمینوپلاس 6800 با کمک به تامین پروتئین مورد نیاز ورزشکاران از تحلیل توده عضلانی پیشگیری می کند و در افزایش احساس سیری در دوران کاهش وزن موثر می باشد

مکمل کافئین

کافئین در افزایش سطح انرژی و تاخیر در بروز خستگی موثر است و سرعت چربی سوزی در دوران کات را افزایش می دهد

مکمل ال کارنیتین

مصرف مکمل ال کارنیتین قبل از ورزش علاوه بر افزایش سرعت چربی سوزی در افزایش سطح انرژی نیز موثر می باشد .

مکمل CLA

اسید لینولئیک کونژوگه یا CLA  با جلوگیری از ذخیره چربی در سول های چربی و حفظ عضلات به کاهش وزن کمک می کند .

مکمل امگا3

ورزشکاران معمولا در دوران کات رژیم های غذایی کم چرب دارند و منابع غذایی حاوی اسید های چرب امگا3 را کمتر دریافت می کنند به همین دلیل بهتر است در کنار مکمل های مصرفی خود از مکمل امگا3 استفاده نمایند که نوعی ضد التهاب است و به افزایش سرعت ریکاوری کمک می کند. 

پک مکمل های ورزشی برای افزایش قدرت عضلات

افزایش قدرت عضلات یکی از فاکتورهای مهم در ورزش های مقاومتی و قدرتی است که در بهبود عملکرد ورزشی و دستیابی به نتیجه دلخواه نقش موثری دارد . در زیر به بهترین پک مکمل های بدنسازی در افزایش قدرت عضلات اشاره می کنیم

مکمل پروتئین وی

مکمل سوپر کراتین

مکمل HMB

مکمل کافئین

مکمل آرژنین کمپلکس

 

بهترین مکمل های بدنسازی برای افزایش استقامت بدن

برای یک ورزشکار استقامتی، افزایش ظرفیت هوازی و تاخیر در بروز خستگی بسیار مهم و ضروری می باشد. در زیر به بهترین پک مکمل های بدنسازی که به افزایش استقامت بدن کمک می کند اشاره می کنیم

مکمل کربوشارژ

دریافت کافی کربوهیدرات برای ورزشکار استقامتی بسیار مهم می باشد. نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک کربوشارژ حاوی کربوهیدرات ساده و پیچیده و املاحی نظیر سدیم، پتاسیم، کلر و منیزیم و ویتامین های گروه B و E می باشد که به سرعت جذب خون شده و از افت قند خون حین تمرین جلوگیری می کند و در کاهش کوفتگی و گرفتگی عضلات موثر است.

مکمل بتاآلانین

دریافت مکمل بتاآلانین ارتباط مستقیمی  با افزایش سطح کارنوزین داخل عضلات، ختثی سازی اسید لاکتیک دارد و در به تاخیر انداختن خستگی و بهبود عملکرد ورزشی موثر است. بر اساس فهرست کمیته ورزشی استرالیا مکمل بتا آلانین مکملی موثر است و در گروه A (مکمل های موثر و بی خطر) دسته بندی می شود.

مکمل آرژنین کمپلکس

آرژنین کمپلکس علاوه بر ال آرژنین حاوی سیترولین مالات است. جالب است بدانید اثر سیترولین بر افزایش عملکرد ورزشی بیشتر از مصرف آرژنین به تنهایی است. سیترولین پیش ساز اسید آمینه آرژنین است و مصرف آن در افزایش غلظت خونی آرژنین موثرتر است. ترکیب سیترولین با اسیدمالیک به تولید انرژی کمک می نماید و در کاهش خستگی عضلانی بسیار موثرتر از آرژنین است.

مکمل پروتئین وی

مصرف مکمل های پروتئینی فقط مخصوص ورزشکاران قدرتی نیست و ورزشکاران استقامتی برای جلوگیری از تحلیل توده عضلانی بدن خود بایستی از مکمل های پروتئینی استفاده نمایند.

مکمل کافئین

مکمل تیامیرن ( ویتامین B1)

بهترین مکمل های ورزشی در مصدومیت ها و آسیب های ورزشی

در دوران مصدومیت و آسیب های ورزشی استفاده از مکمل های بدنسازی که سرعت بهبود را افزایش دهد، به کاهش درد و التهاب کمک نماید و از تحلیل توده عضلانی پیشگیری نماید بسیار مهم و ضروری است. در زیر به بهترین مکمل های بدنسازی در افزایش سرعت بهبود مصدومیت ها اشاره می کنیم .

کلاژن

اسیدآمینه های گلایسین و پرولین حاصل از کلاژن هیدرولیز شده جهت پایداری و بازسازی غضروف ضروری هستند. کلاژن با افزایش رشد و تمایز و فعالیت استئوبلاست ها و کاهش فعالیت استئوکلاست ها تشکیل استخوانها و مینرالیزاسیون یا رسوب مواد معدنی در استخوانها را تحریک می کند و همچنین با شرکت در سنتز ماتریکس غضروف سبب  محافظت از غضروف مفاصل و کاهش درد در افراد آسیب دیده  می شود.

 

ایزی فلکس

تسکین درد استخوان و مفاصل

ترمیم و کاهش تورم غضروف و مفاصل

افزایش جریان خون و کاهش اسپاسم عضلانی

کورکومین

کاهش درد و التهاب

کمک به بهبود زخم

 

 

امگا3

کاهش التهاب

 

مولتی ویتامین مینرال

جلوگیری از کمبود ویتامین ها و املاح به ویژه برای ورزشکارانی که محدودیت دریافت کالری دارند

 

قرص جوشان منیزیم

کاهش دردهای عصبی و عضلانی

کاهش اسپاسم عضلانی

 

ایزووی

کمک به تامین پروتئین مورد نیاز

حفظ توده عضلانی

 

کلام آخر

در مطلب بالا بهترین پک مکمل های بدنسازی در دوره های مختلف مانند دوره حجم و عضله سازی، کات و کاهش توده چربی بدن، افزایش وزن، افزایش قدرت عضلات، افزایش استقامت بدن و مصدومیت ها و آسیب های ورزشی معرفی شد. در پایان خاطر نشان می شود که رعایت یک برنامه غذایی متنوع، متعادل و مطابق با شرایط ورزشکار برای موفقیت در هر دوره ورزشی در الویت است. 


منابع :

ارسال نظر

موبایل :
نام و نام خانوادگی:*
پرسش مورد نظرتان را وارد نمایید : *

 رامین ۱۴۰۲/۳/۱۱

سلام خسته نباشید من وزنم سر ۷۵ استپ کرده تمرین هم دارم قدم ۱۸۳ میخوام ب وزن ۸۵/تا۸۷ برسم چی توصیع میکنید

پاسخ کارن : با سلام و روز بخیر دوست عزیز برای افزایش وزن می توانید از مکمل هایی نظیر گین آپ بزرگسال ، کربوشارژ و آمینوپلاس استفاده نمایید موفق و سلامت باشید

 زهرا توسلی ۱۴۰۱/۳/۱۹

من رزمی کار میکنم و میشه لطفا یه مکمل برای افزایش قدرت معرفی کنید.

پاسخ کارن : با سلام وقت بخیر دوست عزیز برای افزایش قدرت عضلات مصرف مکمل هایی نظیر پروتئین وی ، کراتین و HMB توصیه می شود . موفق باشید

 آراد احمدی ۱۴۰۰/۹/۱۴

سلام وزنم 114قبلا 120با رژیم و هوازی ب 114رسوندم و استاپ خورده..کم خونی دارم و تیرویید کم کار شما چه مکملی برای دوره چربیسوزی و کات پیشنهاد می‌کنی و عضله سازی ممنونم

پاسخ کارن : سلام از سی ال ای و کافئین استفاده کنید.

 کمال وثوقی ۱۴۰۰/۹/۱۰

سلام وزن ۸۰ کیلو قد ۱۷۵ گروه خونی آمثبت چون از صبح تا شب بیرون هستم تغذیه خوب رژیمی ندارم وتو تمرین زیاد انرژی وشادابی ندارم بفرمایید مکمل های کمکی را ممنون

پاسخ کارن : سلام مصرف مکمل های ایزووی، آرژنین کمپلکس و بی سی ای ای توصیه می شود.